Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

2 Comments

Les xarxes socials en l’àmbit educatiu de la persona

Les xarxes socials en l’àmbit educatiu de la persona

Autor: Jordi Jubany
Twitter: @jordijubany
Bloc: De la societat digital a les aules

1. Una societat complexa i connectada

La meva mare es banyava al riu de la seva ciutat. Avui seria impensable. Jo jugava al carrer amb els amics. Avui seria impensable. L’ús lliure de l’espai públic s’ha limitat tant que fins i tot hi ha places que tenen el rètol: “prohibit jugar a pilota”. Quin espai obert tenen els joves avui en dia? Quin ventall d’opcions tenen per relacionar-se en el seu temps de lleure en una societat tan dinàmica com l’actual? De ben segur que diverses, però les de l’espai digital han guanyat valor. Des de mòbils, tauletes, consoles, ordinadors es transforma l’oci i la manera de comunicar-nos.

Les xarxes socials han existit sempre. En formen part les amistats, la família, el veïnat… i cadascú les viu de forma única. S’estan expandint els serveis de xarxes socials digitals on tenir experiències lúdiques, educatives, socials i professionals. Les interaccions es registren, la qual cosa pot facilitar l’avaluació dels processos i la detecció de situacions conflictives. En qualsevol cas, el risc està en generar una fractura digital, de gènere, generacional i/o cognitiva. Els serveis de xarxes socials permeten connectar-se a qualsevol hora amb persones d’arreu del món. Permeten apropar-se a nous contactes, projectes, experiències, publicacions, idees… Poden ser una eina per connectar dins i fora de l’esplai joves, monitors i responsables.

2. La construcció de la identitat

El correu electrònic, el bloc, el xat o les xarxes permeten la creació d’un jo virtual. Els joves actuals cada vegada més escriuen i llegeixen a través de pantalles. El relat identitari i la imatge hi juguen un paper important. Els adolescents poden percebre sovint una única identitat (física i digital), que és el que han vivenciat. Per tal de desenvolupar aquesta identitat és recomanable el treball de l’educació emocional i de les intel·ligències múltiples. Cal desenvolupar de forma equilibrada la seva identitat personal (autoestima i autononeixement), grupal (cohesió del grup) i social (en una cultura concreta).

En aquests mitjans comuniquen la seva identitat amb narracions digitals pròpies que comparteixen amb el seu nucli proper i, de forma més o menys conscient, amb el món. El terme “extimitat” designa la forma d’exterioritzar la intimitat pròpia de les eines 2.0 que projecten enfora els fets, els sentiments i les emocions dels autors. És recomanable la consulta de recursos seguretat i privacitat Internet Segura per fer front a casos de cyberbulling, grooming o sexting

3. Usos educatius de les xarxes socials

És important llegir la lletra petita del contracte amb l’empresa que ofereix els serveis de xarxes socials, encara que aquests siguin gratuïts. Aquests serveis normalment no admeten altes d’usuaris menors de 14 anys, però aquest fet pot variar amb el temps i cal consultar cada cas concret. Quan s’hi accedeix es recomana no mentir, no incorporar contingut il·legal i no fer comentaris ofensius. Cada xarxa té un seguit de trets característics que convé conèixer per tal de poder ajustar-ne els objectius. I alhora afavoreix compartir uns continguts concrets: microblocs, blocs, fotoblocs, videoblocs…

caracteristiques_xarxes_socials

Hi ha interessants debats al voltant de si les xarxes han d’entrar a l’àmbit formatiu i amb quines estratègies. Dels centenars de xarxes diverses que existeixen es poden prioritzar les que ofereixen més garanties de privacitat i seguretat. Progressivament es pot passar de les més acotades a les més obertes. Hi ha instituts i universitats que utilitzen Facebook, per exemple, amb grups de treball específic i manifesten que obtenen resultats satisfactoris. Una xarxa social molt utilitzada per a entorns educatius és la Ning,que significa pau en xinès. Altres aplicacions força utilitzades en l’àmbit educatiu són Grou.ps, Socialgo i Elgg que és de codi obert.

Fonts:

Llibre: Jubany, Jordi (2012). Connecta’t per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat. Barcelona. Associació de Mestres Rosa Sensat.

Bloc Diari ARA: AraMestres Jordi Jubany http://mestres.ara.cat/delasocietatdigitalalesaules

Comments

Submit a Comment